×
MÓJ KOSZYK zamknij
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE zamknij
Lista jest pusta

Historia motocykli Kawasaki Vulcan i ich dane techniczne

Pod nazwą Vulcan stoją motocykle japońskiego koncernu Kawasaki. Historia tej serii zaczyna się w 1984 roku od wypuszczenia na rynek pierwszego modelu oznaczonego VN – Vulcan 750. Aktualnie, prawie 40 lat od rozpoczęcia produkcji, motocykle te cieszą się ogromnym powodzeniem, a seria Vulcan znacznie się poszerzyła, oferując najwyższej jakości cruisery.

Modele Kawasaki Vulcan

Przez 38 lat produkcji serii Vulcan, wypuszczono na rynek modele:

  • Vulcan 400
  • Vulcan 500 / 500 LTD
  • Vulcan VN700
  • Vulcan VN750
  • Vulcan VN800 / VN800 Classic / Vulcan 800 Drifter
  • Vulcan 900 Classic / 900 Classic LT / 900 Custom
  • Vulcan 88 / 88 SE
  • Vulcan 1500 / 1500 Classic / 1500 Classic Fi / 1500 Drifter / 1500 L / Mean Streak / 1500 Nomad / 1500 Nomad Fi
  • Vulcan 1600 Classic / 1600 Mean Streak / 1600 Nomad
  • Vulcan 2000 / 2000 Classic / 2000 Classic LT / 2000 Limited.


Poniżej pokrótce opisujemy każdy z nich. Dowiesz się m.in. w jaki silnik wyposażone są poszczególne maszyny, jaka jest prędkość maksymalna, waga czy moc.

Historia motocykli Vulcan

Nazwa serii pochodzi z mitologii, od rzymskiego boga ognia i rzemiosł metalurgicznych – Wulkana (z łac. Volcānus – odpowiednik greckiego Hefajstosa). Kawasaki pod nazwą Vulcan określa motocykle typu custom, przeważnie z silnikiem V-twin, z największym o pojemności 2000 cm³. Sprawdźmy, jak wygląda historia tej serii.

1. Vulcan 750 (1984–2006)

Od niego wszystko się zaczęło – pierwszy cruiser i pierwszy z silnikiem V-twin. Na całym świecie z wyjątkiem USA silniki miały pojemność 749 cm³. W Stanach, ze względu na ograniczenia związane z cłem motocykli powyżej 700 cm³ importowanych z Japonii, do 1986 model ten miał pojemność 699 cm³. Po zniesieniu ograniczeń, aż do końca produkcji tej serii w 2006, zwiększono na amerykański rynek pojemność 749 cm³. Przez 22 lata produkcji, VN 750 uległ jedynie niewielkim modyfikacjom.

Vulcan 750 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 66,0 KM – wersja podstawowa
  • Średnica x skok: 84,9 x 66,2 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: wał Kardana
  • Przednie zawieszenie: widelec teleskopowy 38 mm, skok 150 mm
  • Maksymalna prędkość: 180 km/h
  • Waga: 223 kg

2. Vulcan 400 (1986–2004)

Został zaprojektowany jako cruiser dla początkujących motocyklistów. Początkowo EN400 wyposażony w podwójny, chłodzony cieczą silnik o pojemności 398 cm³, napęd pasowy oraz sześciobiegową skrzynię biegów. Od 1985 do 1998 roku, zmieniono tą wersję na VN400A/B (inaczej Vulcan II). Modyfikacjom uległa skrzynia biegów – zmieniono na pięciobiegową i zastosowano napęd łańcuchowy. Zamontowano chłodzony cieczą silnik V-twin o pojemności 399 cm³ (podobny jak w modelu 750). Od 1996 do 2003 oferowana była najpopularniejsza, klasyczna wersja – Vulcan 400 Classic, czyli VN400C. Na rynek wypuszczony został również Vulcan 400 Drifter (VN400D), który w stylizacji nawiązuje bardziej do Indian Motorcycles.

Jeśli chodzi o pozostałe marki, z VN 400 konkurować mogą: Honda Shadow 400, Yamaha XV400 Virago lub XVS400 Drag Star czy Suzuki Intruder VS400 lub VL400 Classic.

Vulcan 400 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 33,0 KM
  • Średnica x skok: 62,0 x 66,2 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: łańcuchowy
  • Przednie zawieszenie: widelec teleskopowy 41 mm, skok 150 mm
  • Maksymalna prędkość: 140 km/h
  • Waga: 225 kg – VN400A / B, 234 kg – VN400C, 248 kg – VN400D

3. Vulcan 1500 (1996–2008)

Zadebiutował w 1996 jako następca Vulcan 88 (VN-15). Ma chłodzony cieczą silnik SOHC 50° V-twin o pojemności 1470 cm³ z pojedynczym wykorbieniem wału korbowego.

W 1998 na bazie klasyka powstaje wersja wycieczkowa/turystyczna VN1500 Classic Tourer (w Ameryce pod nazwą Nomad), wyposażony w przednią szybę i kufry. Zmianie uległy koła, układ wydechowy i hamulce.

W 1999 powstała nowa wersja VN1500 Drifter, z nieco inną stylistyką, bardziej w stylu retro i przypominający z wyglądu motocykle marki Indian Motorcycles – z głębokimi błotnikami, siodełkiem i oryginalnym kształtem wydechu, a także z układem zasilania wtryskowego.

W roku 2002 zostały wprowadzono VN1500 Mean Streak z dużymi zmianami: 17 calowe koła, zawieszenie typu upside-down, przednie 6-tłoczkowe zaciski na tarczach 320 mm, mocniejszy silnik 72 KM, zamiast 65 KM,

VN 1500 w 2003 roku zastąpiony został VN1600, ale mimo to produkcja VN 1500 istniała do 2009.

Jeśli chodzi o konkurencję, warte uwagi są motocykle: Honda VTX 1300, Suzuki VZ 1600 Marauder / Suzuki 1500 Intruder / Suzuki Intruder 1400 (Boulevard S83), Yamaha XV 1600.

Vulcan 1500 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 64,0 KM – max. moc modeli gaźników + Drifter, 65,0 KM (48 kW) – max. moc modeli wtryskowych, z wyjątkiem Drifter i Mean Streak, 72,0 KM – max. moc dla VN1500P Mean Streak
  • Średnica x skok: 102,0 x 90,0 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: wał Kardana
  • Przednie zawieszenie: klasyczne 41 mm, skok 150 mm
    Zobacz: laga motocyklowa VN 1500 Nomad – Φ 41 mm L 653 mm
    Zawieszenie typu upside-down 43 mm, skok 150 mm – w VN1500P
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 6.64 sec – VN1500 Classic '96, 5.25 sec – VN1500 Classic Fi, 6.78 sec – VN1500 Nomad, 5.04 sec – VN1500 Mean Streak
  • Maksymalna prędkość: 160 km/h – VN1500 Classic '96, 172 km/h – VN1500 Classic Fi, 149 km/h – VN1500 Nomad, 193 km/h – VN1500 Mean Streak.
  • Waga wybranych modeli:292 kg – VN1500D, 299 kg – VN1500N, VN1500T, 304 kg – VN1500R.

4. Vulcan 500 (1990–2009) 

W1990 roku powstaje Vulcan 500 – EN500A, jako następca Kawasaki 454 LTD. EN500A (1990-1996) to cruiser o klasycznym wyglądzie lat 80’-90’, krótkim rozstawie osi ze stalową ramą, odlewanymi kołami i klasycznym zawieszeniem. Wyposażony w podwójny, rzędowy silnik 498 cm³, sześciobiegową skrzynię biegów i napęd pasowy.

Druga generacja, czyli EN500C Vulcan (1996-2009) ma bardziej nowoczesny wygląd, zmodyfikowany silnik, koła szprychowe i napęd łańcuchowy. Wersja ta określana jest również jako EN500 Vulcan Classic lub Vulcan 500 LTD.

Vulcan 500 kierowany był na rynki zagraniczne, w Japonii dostępny był EN 400 Vulcan. Produkcję zakończono w 2009 roku, choć w 2014 pojawia się Vulcan S (EN650S), który oficjalnie nie jest jego następcą, jednak jest do niego podobny.

Motocykle konkurencji tej klasy to: Honda Shadow 600, Suzuki LS650 Savage Yamaha XVS650 Drag Star

Vulcan 500 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy
  • Moc: 60 KM EN500A / 46 KM EN500C
  • Średnica x skok: 74x58mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: pas napędowy EN500A (1990-1996) / łańcuchowy EN500C (1996-2009)
  • Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy 36 mm, skok 150 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 6,7 s EN500C
  • Maksymalna prędkość: 172 km/h EN500A / 160 km/h EN500C
  • Waga: 199 kg EN500A / 214 kg EN500C
    Zobacz: laga motocyklowa EN500 C – Φ 41 mm L 660 mm

5. Vulcan 800 (1995–2006)

Wprowadzone w 1995 roku nowoczesne cruisery VN800A o konstrukcji softail, o mocy 42,9 KM, z chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 805 cm³ i pięciobiegową skrzynią biegów. Rok później powstała wersja VN800B (Classic) w stylu retro, a w 1999 VN 800 Vulcan Drifter.

Szczególną popularność zdobył w USA i Kanadzie, ze względu na swoje podobieństwo do Harley-Davidson Softail Custom. W 2006 roku zostały zastąpione przez VN900.

Podobne motocykle innych marek to Honda Shadow 750, Suzuki Intruder Volusia VL800 czy Yamaha XVS 1100 Drag Star.

Vulcan 800 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 60,0 KM (Kanada), 58,0 KM (Japonia), 55,0 KM (USA), 53,0 KM (Francja)
  • Średnica x skok: 88.0 x 66.2mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: łańcuchowy
  • Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy 41 mm, skok 150 mm
    Zobacz: laga motocyklowa VN 800 A (95-04) – Φ 41 mm L 667 mm, laga motocyklowa VN 800 B (96-06) – Φ 41 mm L 640 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 5,8 s
  • Maksymalna prędkość: 173 km/h
  • Waga: 225 kg – VN800A, 234 kg – VN800B, 248 kg – VN800C / E.

6. Vulcan 1600 (2002–2008)

W2006 roku powstają 3 wersje VN 1600 Classic, Nomad oraz Mean Streak. Każdy z nich miał pojemność 1552 cm³ i silnik chłodzony cieczą. Produkcję zakończono w 2008, na korzyść VN1700 Vulcan.

Vulcan 1600 Classic – wersja klasyczna
Vulcan 1600 Nomad (Classic Tourer) – wersja turystyczna
Vulcan 1600 Mean Streak – wersja ze wzmocnionym silnikiem o mocy 74 KM, zawieszeniem upside-down i sportowymi hamulcami.

Warto przyjrzeć się konkurencyjnym Honda VTX 1800, Suzuki Boulevard C90, Yamaha XV1600 Wild Star (Road Star) lub Yamaha XV 1900.

Vulcan 1600 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 67,0 KM – Vulcan 1600 Classic, Vulcan 1600 Classic Tourer / Nomad, 74,0 KM – Vulcan 1600 Mean Streak
  • Średnica x skok:
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: wał Kardana
  • Przednie zawieszenie: klasyczne: 41 mm, skok 150 mm – Vulcan 1600 Classic, Vulcan 1600 Classic Tourer / Nomad
    Zobacz: laga motocyklowa VN 1600 Classic – Φ 43 mm L 604 mm
    Zawieszenie typu upside-down: 43 mm, skok 150 mm – Vulcan 1600 Mean Streak
    Zobacz: prawa laga motocyklowa VN 1600 Mean Streak – Φ 43 mm L 563 mm, lewa laga motocyklowa VN 1600 Mean Streak – Φ 43 mm L 555 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 5.29 sec – Vulcan 1600 Classic, 5.04 sec – Vulcan 1600 Mean Streak,
  • Maksymalna prędkość: 177 km/h – Vulcan 1600 Classic, 193 km/h – Vulcan 1600 Mean Streak
  • Waga: 306 kg – Vulcan 1600 Classic, 290 kg – Vulcan 1600 Mean Streak, 350 kg – Vulcan 1600 Classic Tourer / Nomad.

7. Vulcan 2000 (2004–2010)

Za powstaniem tej wersji stał pomysł stworzenia najmocniejszego cruisera, jednak z zachowaniem kontroli. Wprowadzony na rynek w 2004 roku VN2000A posiada silnik o największej pojemności z całej gamy Vulcan. Dwa lata później powstaje Vulcan Classic VN2000D oraz Vulcan Classic LT VN2000F.

Kawasaki VN 2000 Vulcan – wersja standardowa od 2004 do 2005
Kawasaki VN 2000 Vulcan Classic – wersja klasyczna, która zastąpiła VN2000A
Kawasaki VN 2000 Vulcan Classic LT (Light Tourer) – wersja turystyczna, podobna do Classic z dodaną przednią szybą, wygodniejszym fotelem pasażera, oparciem i skórzanymi kuframi bocznymi.

kawasaki vn2000

Vulcan 2000 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 103,0 KM
  • Średnica x skok: 103,0 x 123,2 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: pas napędowy
  • Przednie zawieszenie: widelec teleskopowy 49 mm, skok 150 mm
    Zobacz: laga motocyklowa VN 2000 – Φ 49 mm L 638 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 4,8 s
  • Maksymalna prędkość: 203 km/h
  • Waga: 340 kg

Główną konkurencją dla tego modelu są Honda VTX 1800, Suzuki Boulevard C109R (Intruder C1800R), Suzuki Boulevard M109R (Intruder M1800R) i Yamaha XV1900.

8. Vulcan 900 (2006–obecnie)

W 2006 roku VN800 zostaje zastąpiony przez VN 900 Classic. Posiada chłodzony cieczą, wtryskiwany silnik V-twin SOHC, o pojemności 900 cm³, z napędem pasowym i specjalnym prędkościomierzem, montowanym na zbiorniku.

VN900 Classic LT – wersja turystyczna, dodane są tylne siedzenie pasażera, przednia szyba i sakwy
VN900 Custom – tylna opona o średnicy 180 mm, siedzenia o niższym profilu i kierownicę typu drag.
W 2011 wyszła też wersja VN 900 Classic Special Edition (SE) – limitowana edycja z ekskluzywną stylistyką.

Seria VN900 jest nadal produkowana, a konkurencją są Yamaha V-Star 950, Suzuki Boulevard C50 (Intruder C800) i Honda Shadow 750.

kawasaki vulcan 900 classic

Vulcan 900 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2
  • Moc: 50,0 KM – VN900 (2006-2012), 48,0 KM – VN900 (2013+)
  • Średnica x skok: 88,0 × 74,2 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: pas napędowy
  • Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy 41 mm, skok – 150 mm
    Zobacz: laga motocyklowa VN 900 – Φ 41 mm L 620 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 5,92 s
  • Maksymalna prędkość: 169 km/h
  • Waga: 277 kg – VN900C Custom, 281 kg – VN900B Classic, 298 kg – VN900D Classic LT.

9. Vulcan 1700 (2009–obecnie) 

W 2009 roku VN1600 ustępuje miejsca VN1700. Silnik V-twin z wtryskiem paliwa, chłodzony cieczą typu SOHC, zwiększono pojemność do 1700 cm³. Sześciobiegowa skrzynia biegów i przepustnica „ride-by-wire”.

VN 1700 Vulcan Classic – wersja klasyczna
VN 1700 Vulcan Classic LT (Light Tourer) – wersja, do której dodana przednią szybę, skórzane boczne torby i oparcie fotela pasażera
VN 1700 Vulcan Nomad (Classic Tourer) – z wbudowanymi bocznymi plastikowymi kuframi, wysokimi szybami, oparciem i tempomatem
VN 1700 Vulcan Voyager – wersja turystyczna z dużą owiewką przednią, tylnymi i bocznymi kuframi oraz skórzanym tyłem pasażera
VN 1700 Vulcan Vaquero – z krótką przednią szybą i bez oparcia pasażera i tylnego bagażnika.

Konkurencją dla VN 1700 są Suzuki Boulevard C90 B.O.S.S. oraz Yamaha XV 1900 Venture, Harley-Davidson Electra Glide Standard, Harley-Davidson Electra Glide Classic).

kawasaki vulcan 1700 voyager

Vulcan 1700 – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, V2 50°
  • Moc: 73,4 KM
  • Średnica x skok: 102.0 x 104.0 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4 (z hydraulicznymi kompensatorami luzu)
  • Typ napędu: pas napędowy
  • Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy 43 mm, skok 140 mm – Vulcan 1700 Classic, Classic LT, Classic Tourer (Nomad)
    Zobacz: laga motocyklowa VN 1700 Classic / Nomad – Φ 43 mm L 612 mm
    Widelec teleskopowy 45 mm, skok 140 mm – Vulcan 1700 Voyager, Vaquero
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 5.40 sec – Vulcan 1700 Vaquero
  • Maksymalna prędkość: 183 km/h – Vulcan 1700 Vaquero
  • Waga wybranych modeli: 345 kg – Vulcan 1700 Classic, 402 kg – Vulcan 1700 Voyager, 379 kg – Vulcan 1700 Vaquero (Voyager Custom).

10. Vulcan 650 S (2015–obecnie)

Sportowy cruiser EN650AF/BF z 4-suwowym, 2-cylindrowym, DOHC, chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 649 cm³. Posiada system Ergo-Fit, który pozwala na dopasowanie do sylwetki właściciela.

W 2017 wprowadzono dwie kolejne wersje, różniące się głównie kolorystką:
Vulcan S Special Edition
Vulcan S Cafe.

Konkurencją dla Vulcan S jest przede wszystkim Honda CTX 700.

Vulcan S (EN650) – dane techniczne

  • Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy
  • Moc: 61,0 KM
  • Średnica x skok: 83,0 x 60,0 mm
  • Chłodzenie: cieczą
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Typ napędu: łańcuchowy
  • Przednie zawieszenie: Widelec teleskopowy 41 mm, skok 130 mm
    Zobacz: laga motocyklowa Vulcan S – Φ 41 mm L 589 mm
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 4,2 s
  • Maksymalna prędkość: 175 km/h
  • Waga: 225 kg – Vulcan S (2015-2016), 228 kg – Vulcan S ABS (2015-2016), 229 kg – Vulcan S ABS (2017+), 231 kg – Kawiarnia Vulcan S.

Nowy Kawasaki Vulcan

Aktualnie na oficjalnej stronie Kawasaki promowane są modele:

  • VULCAN S – sportowy cruiser, silnik: 399 cm³, 4-suwowy, rzędowy, podwójny, DOHC, chłodzony cieczą.
  • VULCAN 900 CLASSIC – klasyczny cruiser, silnik: 903 cm³, 4-suwowy, 55-stopniowy V-twin, chłodzony cieczą.
  • VULCAN 1700 VAQUEORO ABS – turystyczny cruiser (bagger), silnik: 1700 cm³, 4-suwowy, 52-stopniowy V-twin, chłodzony cieczą.
  • VULCAN 1700 VOYAGER ABS – wycieczkowy cruiser, silnik: 1700 cm³, 4-suwowy, 52-stopniowy V-twin, chłodzony cieczą.

Rury amortyzatora do motocykli Kawasaki VULCAN

W naszej ofercie posiadamy wysokiej jakości zamienniki rur amortyzatora do większości motocykli z serii Vulcan, a także do innych modeli marki Kawasaki. Na każdy produkt dajemy dwuletnią gwarancję. Całą ofertę możesz sprawdzić w katalogu rur.

powrót do listy

do góry