×
MÓJ KOSZYK zamknij
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE zamknij
Lista jest pusta

Instrukcja demontażu zawieszenia typu upside-down

  1. Sprawdzamy, czy rura jest zabezpieczona śrubą typu „robak” (zazwyczaj jest).
  2. Dopasowujemy klucz stosowny do jej odkręcenia (imbus sześciokątny – ten rodzaj klucza jest zwykle fabrycznie zagnieciony i sprawia wrażenie, że jest to kwadrat).
  3. Rurę nośną unieruchamiamy w sposób mocny (stabilny) lecz nie powodujący trwałych uszkodzeń (najlepiej w starej półce o średnicy odpowiadającej rurze, np.: 43 lub 41). Ważne: nie należy mocować rury bezpośrednio w imadle.
  4. Uchwyconą rurę podgrzewamy miejscowo palnikiem wokół „robaka” do temperatury maksymalnie 150°C, a następnie odkręcamy śrubę. Zaleca się zastosowanie palnika propan-butan, który cechuje niższa (niż w palniku acetylenowym) temperatura pracy. Palnik acetylenowy wymaga większej wprawy i doświadczenia.
  5. Po wykręceniu „robaka” nadal podgrzewamy łącznik aluminiowy tak, aby uzyskać temperaturę na całym korpusie. Ze względu na klej stosowany do zabezpieczenia gwintu, poprzez podwyższenie temperatury korpusu i rozszerzenie aluminium spowodujemy zerwanie połączeń klejowych.
  6. Pasownym wałkiem wsuniętym w otwór ośki koła, odkręcamy korpus aluminiowy od rury . Czynność tę należy przeprowadzić jednostajnie, bez zatrzymywania procesu odkręcania (w przeciwnym razie - nastąpi zatarcie wewnętrznego gwintu aluminiowego na gwincie rury stalowej).
  7. Należy pamiętać, że:
    - nadmierne rozgrzanie łącznika aluminiowego może doprowadzić do trwałego odkształcenia korpusu , uszkodzenia uszczelniacza (oringu) , oraz uszkodzeń zaworów regulacyjno-olejowych,
    - temperatura topnienia aluminium to około 600-700°C w zależności od składu chemicznego,
    - plastyczność (płynięcie) materiału pojawia się już w okolicach 300°C i jest trudna do określenia ze względu na niebarwienie się aluminium,
    - wszelkie czynności związane z demontażem należy przeprowadzać z rozmysłem i zgodnie z procedurą warsztatową,
    - nie należy rozwiercać śruby zabezpieczającej („robaka”),
    - nie należy używać ostrych narzędzi,
    - nie należy mocować rur w obrabiarkach i dokonywać prób mechanicznego (siłowego) odkręcania.
  8. Jak wynika z praktyki warsztatowej, statystycznie na 10 przypadków demontażu - 1 kończy się niepowodzeniem i należy uprzedzić o tym klienta.
    Ze względu na opisane powyżej warunki, zaleca się powierzyć wymianę rury nośnej wyspecjalizowanemu warsztatowi motocyklowemu.

Instrukcja demontażu zawieszenia typu upside-down

Rysunek pomocniczy

powrót do listy

do góry