×
MÓJ KOSZYK zamknij
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE zamknij
Lista jest pusta

Motocykle - najczęstsze awarie i problemy

Problemy z motocyklem pojawiają się najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie, gdy jesteśmy w trasie i trudno jest od ręki wszystko naprawić, a co dopiero zdiagnozować. Jakie są najczęstsze awarie i problemy, jakie można napotkać i jak sobie z nimi radzić?

Problemy z motocyklem pojawiają się najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie, gdy jesteśmy w trasie i trudno jest od ręki wszystko naprawić, a co dopiero zdiagnozować. Jakie są najczęstsze awarie i problemy, jakie można napotkać i jak sobie z nimi radzić?

Usterki w motocyklu, które w większości naprawisz bez pomocy mechanika

  1. Jedną z usterek, która może zdarzyć się na trasie, jest pęknięta opona – sposób jej naprawy zależy od typu opony, czy jest to model dętkowy czy bezdętkowy. W pierwszym przypadku niezbędne są łaty i często zapasowe dętki, a w drugim specjalny zestaw naprawczy, który wystarczy mieć w plecaku podczas podróży. Przydatny jest powerbank ze starterem, który wykorzystasz także do naładowania smartfona.
  2. Jednoślad stał przez długi czas i nie chce odpalić? Podczas pracy rozrusznika poruszaj manetką, by paliwo ponownie napłynęło do gaźnika, a następnie rozgrzej silnik. Jeśli motor stał przez dłuższy czas nieużywany, problemem może być rozładowany akumulator – aby go rozwiązać wystarczy podładować stary, jednak w niektórych przypadkach konieczna będzie wymiana na nowy.
  3. Z motocykla coś odpadło lub upadł na parkingu i połamałeś plastiki? Takie usterki w motocyklu można naprawić na poczekaniu taśmą zwaną gafferem, którą zawsze warto mieć pod ręką. Dziury w silniku lub w skrzyni biegów, które mogą pojawić się w motocyklach z wystającymi na boki cylindrami łata się klejem epoksydowym, by jednoślad był gotowy do dalszej jazdy.
  4. Jeśli zdarzy się, że złamiesz klamkę/dźwignię, możesz zastąpić jej brakującą część śrubokrętem, kluczem naprawczym lub choćby kawałkiem patyka, mocując te przyrządy za pomocą taśmy naprawczej i trytytek. Jeśli problemy z motocyklem dotyczą złamania hamulca nożnego lub dźwigni zmiany biegów, możesz tymczasowo zastąpić je kluczem imbusowym lub małym kluczem nasadowym, mocując je w ten sam sposób.
  5. Usterki w motocyklu mogą dotyczyć także klocków hamulcowych. Jeśli podczas hamowania słyszysz wyraźne piski, prawdopodobnie czeka cię ich wymiana w najbliższym czasie.
  6. Uszkodzenie przedniego zawieszenia może przydarzyć się każdemu np. podczas uderzenia o krawężnik lub kolizji, gdy nie zdążysz wyhamować i uderzysz np. w samochód zatrzymujący się przed tobą na czerwonym świetle. W tym przypadku konieczne będzie prostowanie lag motocyklowych wykonane przez profesjonalistów – tutaj nie ma możliwości samodzielnego rozwiązania problemu z motocyklem. Jak rozpoznać uszkodzenie przedniego zawieszenia? Podczas jazdy mogą pojawić się niepokojące stuki, zaburzenia stabilności, problemy z utrzymaniem kierunku jazdy i podczas skręceniu w trakcie jazdy na wprost.

Wiesz już, czego spodziewać się na trasie – nie jest to oczywiście wyczerpująca lista problemów z motocyklem i możliwych usterek, ale sytuacje, które zdarzają się często. Mamy nadzieję, że od tej pory będziesz lepiej przygotowany na wszystkie niespodziewane „wypadki”. Pamiętaj o tym, że wiele z rozwiązań jest tymczasowych i wymaga późniejszej wizyty u specjalisty.

powrót do listy

do góry