×
MÓJ KOSZYK zamknij
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE zamknij
Lista jest pusta

Naprawa lag motocyklowych

Wygięte zawieszenie po kolizji, cieknący olej z lag czy uszkodzenia mechaniczne rur to częste problemy, z którymi zgłaszają się klienci naszego serwisu. Naprawa zawieszenia zależy od stopnia zniszczenia. We wpisie prezentujemy możliwości napraw lag motocyklowych.

Regeneracja przedniego zawieszenia w motocyklu:

  1. Regeneracja
  2. Prostowanie rur
  3. Prostowanie goleni
  4. Wymiana oleju i uszczelniaczy w lagach
  5. Polerowanie rury
  6. Nowa rura amortyzatora – przypadki, w których należy wymienić

Proszę pamiętać, że naprawiane części nigdy nie zostaną doprowadzone do stanu sprzed kolizji/zużycia. Gwarancję 100% sprawności dają jedynie fabrycznie nowe części.

Regeneracja lag motocyklowych

Regeneracja lag motocyklowych jest skomplikowana wprost proporcjonalnie do stopnia uszkodzenia lagi, ponieważ składa się na nią część procesów produkcyjnych (chromowanie, polerowanie), do których należy dodać zdjęcie starego chromu, usunięcie ewentualnej korozji, prostowanie lagi.

Regeneracje można podzielić na dwie części: prostowanie i naprawę/wymianę powłoki. O ile prostowanie jest procesem niezbyt skomplikowanym, naprawa powłoki wymaga jej usunięcia, a następnie nałożenia nowej i doprowadzenia lagi do pożądanego wymiaru i wypolerowania jej. W związku ze złożonością procesu regeneracja jest opłacalna głównie w przypadku zabytkowych motocykli, kiedy nie ma możliwości zakupienia części zamiennej. W innych przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest prostowanie lub w przypadku zużytej i porysowanej rury kupno nowej.

Prostowanie lag motocyklowych

Prostowanie lag motocyklowych polega na przywróceniu im parametrów jak najbardziej zbliżonych do fabrycznych i umożliwiających uzyskanie równoległości zawieszenia podczas montażu do motocykla.

Po rozebraniu zawieszenia laga jest sprawdzana pod kątem wygięcia, a następnie prostowana przy pomocy prasy hydraulicznej. Rozbiórka zawieszenia do “gołej lagi” jest dosyć prosta w zawieszeniach typu klasycznego, nieco bardziej wymagający proces występuje przy zawieszeniach upside down, gdzie do wyprostowania lagi niezbędne jest wykręcenie jej z tzw. kopyta. W poprzednim wpisie zamieściliśmy instrukcję jak rozkręcić lagi upside-down.

Prostowanie goleni motocyklowych

Prostowanie goleni polega na przywróceniu ich geometrii parametrów jak najbardziej zbliżonych do fabrycznych, dzięki czemu nie będą one wpływać negatywnie na pracę zawieszenia. Po rozebraniu zawieszenia golenie są sprawdzane pod kątem krzywizny i prostowane na prasie hydraulicznej. Często niezbędne jest szlifowanie powierzchni wewnątrz golenia celem usunięcia niedoskonałości, mogących uszkadzać poruszające się w nich w trakcie pracy zawieszenia lagi.

Wymiana oleju i uszczelniaczy w lagach

Wymiana oleju i uszczelniaczy jest w zasadzie koniecznością przy serwisie zawieszenia. Są to stosunkowo tanie elementy, mające znaczący wpływ na pracę zawieszenia. Zarówno olej jak i guma ulega zużyciu, w związku z czym wymiana obu elementów wpływa na jakość i powtarzalność tłumienia powrotu w przypadku oleju oraz szczelność układu dzięki uszczelniaczom. Czasami zdarza się, że lagi ciekną. Przyczyną jest uszkodzenie gumowej powierzchni uszczelniającej układ, zdarza się że jest ona spowodowana zużyciem materiału, a czasami, gdy zawiodą uszczelki przeciwpyłowe, dochodzi do uszkodzenia mechanicznego i zanieczyszczenia układu. W obu przypadkach należy jak najszybciej przeserwisować zawieszenie celem uniknięcia większych zniszczeń. Zanieczyszczenie układu powodujące wyciek oleju w skrajnych przypadkach może być bardzo niebezpieczne.

Polerowanie rury

W przypadku gdy na rurze występują niewielkie ryski, można ją przepolerować. Rury wtedy szlifowane są metodą na mokro. Jest to taka sama metoda, którą polerujemy nowe rury nośne teleskopu podczas produkcji, przez co lagi wizualnie nie odbiegają od nowych rur. Jeżeli ryska jest wyczuwalna paznokciem, to może być za głęboka do wypolerowania – usunięcie jej spowodowałoby zejście poniżej nominalnego wymiaru, co już narusza powierzchnię. Polerowaniem można jedynie ją złagodzić.

W przypadku pojawienia się rys na rurze, należy sprawdzić co je spowodowało. Mógłby to być powibijane ziarenka piasku w panewkach. W takim wypadku samo wypolerowanie nie rozwiąże problemu, trzeba również usunąć przyczynę powstawania rys.

Wymiana rur na nowe

W przypadkach gdy rura jest mocno zniszczona, a naprawa jest bardzo kosztowna, najlepiej wymienić rurę na nową. 

Naprawa lag motocyklowych w Bielsku-Białej / wysyłkowo

Naprawa lag w motocyklu nie kończy się jedynie na wymianie rur. Należy się upewnić, czy nie musi być przeprowadzone również prostowanie półek motocyklowych. Nieprawidłowa geometria półek może ponownie zniszczyć powłokę chromu.

Jeżeli potrzebujesz serwisu przedniego zawieszenia, dostarcz nam części do naprawy. W przypadku wątpliwości zapraszamy do kontaktu mailowego: burojama@gmail.com lub +48 602 532 909.

powrót do listy

do góry